Popie Jopie woorden

Ik dacht dat het alleen voor cosmeticaproducten gold maar schijnbaar is de gameindustrie er ook gevoelig voor, marketingwoorden. Oftewel, woorden die de consument graag wil horen en die aanslaan. In de cosmeticawereld zijn bijvoorbeeld de woorden ‘dermatologisch getest’ en ‘hydraterend’ meer dan eens de woorden geweest die niet aan te slepen waren. Maar na verschillende persconferenties van developers en uitgevers weet ik het zeker, dit jaar staat het bij de PR van games en consoles ook bol van de hippe woorden, kijk je even mee naar het eerste deel van mijn lijstje?

Customizable
Wat een stelletje controlfreaks zijn wij toch met zijn allen, want we willen alles aan kunnen passen! Allereerst willen we keuze hebben, en dan liefst wat meer dan alleen de sekse. Onze personage moet op ons lijken, we moeten ons kunnen identificeren. Daarnaast zijn we ook niet één uit een dozijn en dat willen we ook naar de buitenwereld laten zien. We zijn uniek en accepteren niet meer de eendimensionale characters waarmee er duizenden spelen. Dus een keuze uit enkel wat characters gaat meestal niet meer op. We willen ze ingame nog aan kunnen passen en hun accessoires, zoals wapens en auto’s, moeten ook het één en ander aan diversiteit bieden.

Open world
Wanneer je praat over eendimensionale dingen kom je al snel bij het woord rechtlijnig en daar hebben we een schurfthekel aan. We willen zelf bepalen wat we doen en niet van de ene missie in de andere rollen, rennend naar het einde van het verhaal. We willen vrijheid, vrijheid van beweging en keuzes. Zelf bepalen waar je heen gaat en wat je daar gaat doen, we hebben namelijk al verplichtingen genoeg.

FPS
Je denkt misschien dat dit woord aan het uitsterven is inmiddels en hoewel ik ruiterlijk toegeef dat dit woord al een tijd in de ronde gaat, zijn de First Person Shooters nog steeds hot! Waar we als gamers natuurlijk wel voor waken is dat het over één kam wordt geschoren. Want een first person shooter is natuurlijk nooit enkel en alleen een FPS, het kan een adventure FPS zijn maar ook een massive multiplayer online FPS en laten we vooral de dance FPS niet vergeten. Dat laatste komt er nog wel geloof me, dan sta je al stampend op zo’n mat met een move controller in je klauwen je bootah te schudden en tegelijkertijd zombies neer te schieten. But don’t shoot me if I’m wrong. Edit: Uit zeer betrouwbare bron, aka @Perrydnl, heb ik vernomen dat deze nieuwe dance FPS Just Shoot gaat heten.

Downloaden
Het was deze week weer chaos in de console war want Microsoft heeft ook besloten dat je het spel alvast kan spelen wanneer je het nog aan het binnenhalen bent! Maar daarnaast wordt het downloaden, dat in dit voorbeeld lijnrecht tegenover het kopen van een fysiek exemplaar staat, van games ontzettend gepromoot. Niet alleen maar door de ontwikkelaars en uitgevers maar ook door de media. Heel tof hoor dat downloaden en ooit zal ik het ook wel gaan doen maar naar mijn idee zullen mensen fysieke exemplaren blijven kopen, zeker wanneer deze even duur zijn als de digitale exemplaren. Daarnaast denk ik dat er ook een hoop mensen, waaronder ik dus we hebben in ieder geval één mensje, een fysiek exemplaar gewoon graag willen hebben. Maar downloaden is dus ook een nieuws PR woord, of deze ook daadwerkelijk aan zal slaan bij de doelgroep betwijfel ik.

Natuurlijk mis je nog wat woorden, deze komen ergens deze week ook nog even langs. Wat is jouw lievelingswoord tot nu toe?

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*