Ik ben een sh00bster

Bij het woord shOObter krijgen sommige van jullie braakneigingen maar anderen zullen nu verward naar hun scherm kijken. Waar heeft ze het nou weer over? Voor mijn uitleg ga ik er gemakshalve vanuit dat mijn lezers wel weten wat de woorden shooter en nOOb betekenen. Zo niet, ga naar Google en kom pas terug wanneer je het wel weet. Een shOObter is niets anders dan een samenstelling van deze woorden. Een wellicht minder misselijkmakend woord is een shooter-nOOb. Let op: Alles wat ik hier schrijf basseer ik op mijn ervaring met shooters op consoles.

Zeker met First Person Shooters heb ik heel veel problemen. First person betekent dat je kijkt door de ogen van je character. Je ziet dus enkel de armen van het poppetje. Je hebt natuurlijk wel je aim cursor om aan te geven waar je op dat moment heen schiet. Simpel, en toch kijk ik binnen twee tellen weer naar de lucht en probeer ik de wolken naar beneden te knallen. Ik kan niet lopen met de linker analog stick, mijn gezichtsveld aanpassen met de rechter analog stick en dan ook eens schieten rechter trigger of welke knop dan ook. Ik schiet de hele tijd de lucht en en ren rondjes. Stel er is wel een sporadisch moment dat mijn gezichtsveld wel is gericht op de battle dan zie ik niet genoeg, ik wil een groter oppervlak in één keer kunnen zien en niet te hoeven klungelen met met de linker stick.

Waar ik al helemaal niet tegen kan zijn de Zombie levels/multiplayer mode in Call of Duty, Black Ops. Ik kom niet eens verder dan de beruchte honden, en bij dat level ben ik nog maar een keer of twee geweest! Dit ligt echt niet aan degene waar ik het mee speel, zelfs met de beste CoD player zou ik binnen no-time geraakt zijn en medische hulp nodig hebben. Ik raak gewoon helemaal in de stress van meer dan twee vijanden die op mij afkomen, tel daarbij mijn slechte analog stick skills op en je snapt waarom ik een shOObster ben.

Hoewel je zou denken dat dit ‘probleem’ makkelijk te omzeilen is door het hele shooter genre te negeren, is dit niet zo. Ook in een spel zoals Tomb Raider zitten shooter momenten en zelfs in een game waarbij het niet prominent aanwezig is faal ik erin! Ik heb nu al, ik zit pas op 9% van het spel, tweemaal gehad dat ik een hulplijn in moest roepen om de vijanden snel neer te schieten. Dit betekent overigens niet dat ik geheel incompetent bent met alles wat schiet, maar geef mij de tijd en een sniper of een boog en ik red me wel. Zolang er maar geen tegenstanders met meer dan 2 op mij afgerend komen, want dan gil ik de boel bij elkaar en geef ik de controller snel door.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

One comment

  1. Haha die is goed en heel herkenbaar, dacht dat ik de enige was met dit probleem. Lijkt wel of iedereen fps speelt tegenwoordig als je naar de verkoop van dat soort games kijkt. En het lijkt wel of steeds meer ontwikkelaars zoiets hebben van laten we er fps actie in doen want dat verkoopt zo lekker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*